SEO och sociala medier

Det talas, av fullständigt naturliga skäl, förstås en hel del om sociala medier nu för tiden. Från att ha varit ett sätt att dela information (forum), hålla kontakt med vänner (Facebook) och göra sig hörd på en egen kommunikationsplattform (bloggar), har sociala medier utvecklats till något som faktiskt gör en stor reell skillnad i världen. Den arabiska våren är ett levande exempel på hur man med hjälp av kanaler som Twitter och Youtube har kunnat synliggöra orättvisor och organisera sig mot dem. Men hur är det egentligen med SEO och sociala medier? Existerar verkligen det sociala söket? I den här artikeln ska vi titta närmare på just det.

 

Vad är socialt sök?

Socialt sök är enkelt uttryckt namnet på sökningar som görs i en sökmotor vars resultat påverkas av vem det är som söker. Idén bakom konceptet är att ju mer information en sökmotor har om dig, desto mer relevanta sökresultat kan det visa. Om du bara googlar på ordet ”tryffel” så är det svårt, ja omöjligt, för Google att veta om det är chokladtryffel eller tryffelsvamp du syftar på. Allt Google kan göra då är att visa upp ett neutralt resultat som algoritmerna dömer som så relevant som möjligt (baserat på länkar, innehåll och allt det vi gått igenom i tidigare krönikor).

 

Men om du är aktiv på Google+ och konstant cirklar in chokladfabriker och pralintillverkare? Och om du bara ser filmer om chockladtryffeltillverkning på YouTube? Sakta men säkert kommer Google då att lägga ihop ett och ett och börja visa alltmer chokladtryffel i dina sökresultat (och annonsvisningar).

 

På samma sätt fungerar socialt sök med dina kontakter i sociala nätverk (som Google har tillträde till). +1 är ett bra exempel på det, liksom relativt nya Google Search Plus Your World. Allt handlar om relevans för den som söker.

 

Fungerar det?

Ja och nej. Inom vissa områden fungerar det helt klart, men man måste komma ihåg att det fortfarande är väldigt många som inte använder exempelvis Google+. Facebook och Twitter tillåter inte Googles spindlar att samla in annars värdefull och relevant data, och även om fler och fler googlar inloggade på sitt Google Account (vilket också gör att du loggas) så är andelen fortfarande liten.

 

Tester har inte kunnat påvisa att länkar i sociala medier stärker en sidas rank, men helt klart är att man som sökmotoroptimerare gör rätt i att ha örat tätt klistrat mot rälsen på det här området.

 

Vad är målet med din marknadsföring och SEO?

Så socialt sök är ännu i sin vagga, men det betyder inte att du ska döma ut sociala medier i marknadsföringssyfte. Målet med din SEO är rimligtvis att driva trafik, och där spelar sociala medier en mycket viktig roll. Hur och var man kan marknadsföra sig i dessa är ett helt annat inlägg, men när det kommer till optimering för just sökmotorer är kopplingen till sociala medier ännu ganska svag.

 

Skrivet av: Jonas Grenfeldt

 

Comments

comments

Lämna en kommentar

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.