Off Page, del 1 – länkar och länkbygge

Då var det återigen dags för ett litet inlägg kring ämnet sökmotoroptimering! Senast gick vi igenom hur man bör skapa en hierarki på sin sida, och använda internlänkar med hög relevans för att dels skapa en intuitiv navigering för besökaren, och dels göra sidan lätt att indexera för en sökmotor.

Den här gången fortsätter vi på ämnet länkar, men ska för första gången i den här serien ta oss utanför vår egen webbplats. Att länkar spelar en central roll när det kommer till sökmotoroptimering är nog så gott som alla seo-specialister överrens om, däremot finns det olika tillvägagångssätt för att få eller skapa dessa länkar.

 

Varför länkar?

Men vi ska börja från början. Varför är länkar överhuvudtaget viktiga när det kommer till seo? Räcker det inte med att ha en bra uppbyggd sida med välskrivet och unikt innehåll? Ja – och nej.

En sökmotors huvuduppgift är att alltid visa så relevanta sökresultat som möjligt för en besökare, och Google (med flera) har förstått att vi människor tenderar att länka till sidor vi tycker om, tycker är viktiga eller av någon anledning vill visa för andra. I Googles algoritmer ses därför en länk ungefär som en ”röst” på en annan webbplats, och ju fler röster man har desto mer relevant tycker sökmotorn att ens sida är.

 

Andra faktorer

Men det handlar inte bara om antal. Vilken auktoritet den länkande webbplatsen har är också viktigt. Jämför det med att få en rekommendation från statsministern eller en kompis: vems röst väger tyngst? Samtidigt har relevans ett finger med i spelet: statsministern är förmodligen inte lika insatt i hur duktig du är på att spela gitarr, som din kompis är. Att få länkar från relevanta sidor med hög auktoritet är därför bäst, även om en tumregel är att de allra flesta länkar bidrar med något.

Ytterligare en sak att hålla ögonen på är så kallade ankartexter. Google har nämligen insett att ankartexter väljs av människan som skapar länken, och ofta talar om ungefär vad en sida handlar om. Det är exempelvis inte så troligt att någon länkar till din fiskbutiks hemsida med ankartexten ”hundkennel”. (En länk är uppbyggd såhär: <a href=”http://dinsida.se”>Ankartext</a>.) Utifrån ankartexterna i alla de länkar som pekar mot din site, gör alltså sökmotorn en samlad bedömning kring vad folk tycker att din webbplats handlar om.

 

Länkbygge

Att skaffa länkar till en webbplats kallas vanligtvis för länkbygge – att bygga länkar. Det enklaste, ärligaste och bästa sättet att göra detta på är förstås att skapa så pass bra, spännande, unikt och läsvärt innehåll, att dina besökare gärna tipsar sina besökare om dig. Och utan bra innehåll kommer du förmodligen ändå inte att kunna behålla eller konvertera nya besökare – det var bland annat av den anledningen vi började den här ”minikursen” med just innehåll. Först innehåll, sedan länkar.

Men hur är det då om man har en sida om industrivalsar? Visst kan man skapa unikt och bra innehåll, men spännande? Länkvärt? Inte lika säkert. Då gäller det att kavla upp ärmarna och skapa sina egna länkar.

 

Länkbygge 101

Det finns ett antal enkla sätt att snabbt skapa några inlänkar till sin webbplats. Självklart finns det fler och mer avancerade (och kostsamma) tekniker, men jag tycker gott att du kan börja i den här änden och se hur långt det tar dig.

 

Länkkataloger

En länkkatalog är precis vad det låter som: en katalog på nätet som är fylld med länkar till andra webbplatser. Att lägga till sin länk här är både gratis (oftast), snabbt och enkelt. Länken blir förstås varken särskilt stark eller relevant, men det är också viktigt att ha med alla sorters länkar i sin ”mix”. Googla efter ”länkkataloger” så hittar du några bra listor.

 

Artikelkataloger

Artikelkataloger kräver ofta att man själv skriver en artikel om valfritt ämne (förslagsvis industrivalsar) som får publiceras i katalogen. I gengäld får du ett par länkar tillbaka till din site. Här kan du också kontrollera ankartexten, och relevansen blir något högre än i en länkkatalog.

 

Länkbyten

Har du bra kontakt med andra i din bransch? Har du ”bloggvänner” som kommenterar flitigt på din blogg och vice versa? Fråga dem om ni inte kan länka till varandra! Länkbyten är vanliga mellan till exempel leverantörer och återförsäljare.

 

Bidra med innehåll

Den här rubriken hade kunnat heta ”blogg- och forumkommentarer”, men jag vill verkligen trycka på att den här typen av länkbygge alltid främst måste fokusera på att bidra med innehåll! Om du kommenterar på någons blogg får du förmodligen en länk tillbaka. Likadant om du skriver i ett forum och har en länk i din signatur. Men om du inte bidrar till diskussionen så snyltar du på bloggskribentens eller forumägarens hårda arbete, och sådan seo gillar ingen. Bidra med din expertis inom industrivalsning – se länken som ett tack för att du tog dig tiden!

 

Skrivet av: Jonas Grenfeldt

Comments

comments

One Response to “Off Page, del 1 – länkar och länkbygge”

  1. Ola skriver:

    Grymt bra guide!

Lämna en kommentar

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.