On page, del 3 – navigering och struktur

Av: Jonas Grenfeldt

Äntligen är vårsäsongen i full gång igen, och det har blivit dags för en ny SEO-krönika för dig som har bestämt dig för att ta upp kampen i SERPen! Har du följt mina råd från tidigare krönikor borde du ha börjat se vissa resultat redan nu, men än finns det mycket kvar att göra.

I den här artikeln tar vi upp lite mer avancerad sökmotoroptimering som rör webbplatsen som helhet, och inte bara enskilda sidors kod och innehåll. Som regel består ju en webbplats av flera olika sidor, och hur dessa samspelar med hjälp av internlänkar, struktur, relevans och hierarki har stor betydelse för hur sökmotorerna väljer att indexera din site. Det ska också nämnas att den här artikeln kanske främst vänder sig till dig som precis ska börja bygga en ny site, eller har en ganska liten webbplats idag. Sitter du på en enorm webbshop med tiotusentals artiklar kan det vara mindre roligt att ändra strukturen i grunden (men det finns saker du kan göra även där).

Struktur & hierarki

Det första man bör göra när man bygger en webbplats är att ha en plan. Precis som du redan på förhand vet hur du ska dra elen och vattnet i ett byggprojekt, bör du ha en ungefärlig koll på vilken struktur din webbplats ska ha. Kommer den att bli stor? Eller är det en mindre site med begränsat innehåll? Borde du kanske dela upp dina sidor i olika kategorier, eller rentav också underkategorier, för att underlätta navigeringen? Ha alltid i åtanke att göra det så enkelt som möjligt för besökare att hitta det de är ute efter. Då blir det nämligen enkelt för sökmotorns spindelbotar också.

För både besökares och sökmotorers skull underlättar det om du skapar en logisk struktur. Det här är ett exempel av hur en liten fiskbutik skulle kunna strukturera sin webbplats i olika hierarkier.

Hiarkier

Även om den här fiktiva webbplatsen är relativt liten är det enkelt att se att navigeringen lätt hade blivit rörig om man hade lagt alla sidor på samma nivå. Ett gångbart alternativ hade dock varit att ta bort sidan ”skaldjur” för att istället placera sidorna ”hummer” och ”krabba” på samma nivå som ”torsk”. Allt handlar om hur stor webbplats du planerar att bygga. Det är alltid en balansgång mellan att ta höjd för att kunna skapa stora strukturer, och att minimera antalet klick för en besökare. Ur ett SEO-perspektiv ska du sikta på att göra din webbplats så platt och enkel som möjligt att spindla.

Länkar & relevans

När du skissat upp en struktur och skapat din webbplats är det dags att börja knyta samman dina sidor med interna länkar, det vill säga länkar som går från en sida på din webbplats till en annan. Här är relevans ett nyckelord. Vi återanvänder fiskbutiken från exemplet ovan.

Om du som besökare klickat dig ner från ”Vi säljer”, till ”Skaldjur” och vidare in till ”Krabba” är det ganska troligt att du är intresserad av just skaldjur i allmänhet, och kanske krabbor i synnerhet. Om du då erbjuds länkar som går till sidor som handlar om just andra skaldjur och krabbor är det till större nytta för dig, än en länk som går till sidan ”Om företaget”.

Stora e-butiker som exempelvis Bokus är mästare på att visa relevanta länkar för dig som besökare. Från en enskild boks sida kan du direkt komma till en sida som visar författarens alla titlar, fler titlar i genren, fler titlar från förlaget, och till och med vad andra som redan köpt boken har köpt.

Det kan också vara en idé att använda så kallade brödsmulor (breadcrumbs på engelska) om du har en struktur med många nivåer. Dessa visas gärna högt upp på sidan med länkar till nivåer högre upp i hierarkin. Ett exempel från Adlibris får illustrera:

Breadcrumbs

Här kan besökaren enkelt se var på webbplatsen man befinner sig, det är lätt att gå uppåt i nivåerna, och relevansen är också hög.

Bygg för användaren

Som med nästan allt man gör inom sökmotoroptimering, handlar det om att utgå från den mänskliga besökaren. Ju enklare du gör det för besökaren att hitta det man är ute efter, desto bättre är generellt sett också din SEO. Dessutom tenderar bra och tydlig navigering att leda till högre konvertering, samtidigt som du kan få möjligheten att ranka högre med enskilda sidor på olika sökresultat.

Internlänka med förnuft, och bygg din hierarki utifrån behov och relevans, så har du en i grunden sund webbplats som också underlättar för annan sökmotoroptimering.

Comments

comments

Lämna en kommentar

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.