Krönika: Bygga länkar eller bygga innehåll?

Av: Jonas Grenfeldt

Då har det blivit dags för del två i vår serie om sökmotoroptimering. I den första delen diskuterade vi varför sökmotoroptimering behövs, och till viss del också vad begreppet betyder och innebär. Den här gången ska vi gå lite mer på djupet och diskutera de två mest grundläggande och basala delarna inom sökmotoroptimering, nämligen on page och off page. Att förstå skillnaden mellan dessa två begrepp, och vet hur de fungerar i förhållande till sökmotorerna, är helt avgörande för att lyckas med sin SEO.

Bygga länkarRent förenklat så innebär on page och off page ungefär vad det låter som: arbete som görs på själva sidan, och arbete som görs utanför sidan. On page-arbete innebär att man optimerar det innehåll, den kod och den struktur som finns på en sida för att så tydligt som möjligt visa Google och andra sökmotorer vad sidan handlar om, och vi kommer att gå in djupare på detta ämne i kommande krönikor. Off page-arbete handlar å andra sidan mycket om att arbeta med länkar, och hur webbplatsen interagerar, konkurrerar och förhåller sig till andra webbplatser i sin närhet.

Vad som är viktigast råder det, kanske inte helt överraskande i den här branschen, delade meningar om. Den vanligaste åsikten är att en välplanerad och väl utförd länkstrategi generellt ger bättre effekt än att arbeta lika mycket med sidans innehåll: ser man bara till att sidan är någorlunda okej så hänger resten på vilka inlänkar man kan få och hur dessa ”byggs”. Det finns dock mycket framgångsrika sökmotoroptimerare som menar att en sidas innehåll och struktur är överlägset viktigast.

Och på många sätt handlar det om en ”hönan och ägget”-situation. För att folk ska vilja länka till din sida krävs ju att du har ett bra innehåll på den, men för att folk överhuvudtaget ska kunna hitta till den så behövs ju länkar. Bra innehåll rankar inte automatiskt högt bara för att det är bra, så en viss vikt kan vi åtminstone tillskriva inlänkarnas betydelse. Personligen rekommenderar jag att man arbetar med båda sakerna parallellt, och bränner sitt krut där det kan göra mest nytta. Vissa optimeringar man gör on page kan nämligen spela stor roll för en sidas ranking, men efter ett tag når man en gräns där de ändringar man gör är ganska tidskrävande samtidigt som resultaten blir små. I de fallen kan det vara bättre att prioritera sitt länkbygge och se till att hitta en bra balans.

Det viktigaste rådet jag kan ge när det kommer till sökmotoroptimering, oavsett om det gäller on page eller off page är – sätt igång! Ju tidigare du börjar skapa länkar åt din sida, och ju tidigare du inser att innehåll är kung, desto tidigare kommer du också att se resultat. Tänk stort och långsiktigt redan från början, och se till att få grunden rätt. På många sätt liknar sökmotoroptimering ett husbygge: gör man rätt från början så slipper man hitta på nödlösningar i efterhand. Dessutom blir huset också mycket enklare att marknadsföra om det är välbyggt, snyggt och användarvänligt.

Comments

comments

Lämna en kommentar

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.