kom igång med ditt företag på Facebook

Facebook har idag ca 3,5 miljoner svenska användare så det är tämligen svårt att hitta en anledning att inte vara aktiv där. Särskilt om du driver ett företag och snabbt vill få kontakt med en viss målgrupp.

Ett exemplariskt exempel på ett företag som lyckats bra är The Fair Tailor. Företaget drivs av Sebastian och Lina Stjern. Affärsiden – att sälja skräddarsydda skjortor tillverkade i Nepal.

The Fair Tailor är ett litet företag men har lyckats få över 7500 likes/anhängare på Facebook, en imponerande siffra för ett så litet företag som knappt varit verksamma ett år. Deras kreativa ide va att skänka en krona för varje ny anhängare till gatubarnen i Nepal. Invigningen filmades och som uppföljning för anhängarna publicerades ett filmklipp från invigningen på Facebook sidan. Det uppskattas alltid när man håller vad man lovar och om man på smidigt sätt kan visa det är det ett plus.

Om vi då går in på att komma igång med din egen Facebook-sida och hur du skapar relationer med dina anhängare. Här kommer en grundläggande steg för steg guide som hjälper dig komma igång.

Steg 1: Surfa till http://facebook.com och klicka på Create a Page

Steg 2: Välj den typ av sida som bäst beskriver ditt typ av företag.

Steg 3: Välj en kategori som passar ditt företag, skriv in Företagsnamnet och klicka på Get Started.

Steg 4: Om du inte har ett Facebook konto så fyller du i samtliga uppgifter och klickar på Sign Up Now!

Steg 5: Nu är det dag för att ladda upp företaget profilbild, bjuda in anhängare och fylla i företagets allmänna information. Följ det 3 stegen.


Steg 6: Nu är det dags att anpassa din sida med applikationer. Surfa till http://facebook.com/apps

Populära applikationer idag är RSS tillägg som låter dig publicera material från din blogg till din Facebook-sida automatiskt. Du kan längst upp i sökrutan skriva rss för att hitta de olika tilläggen som finns tillgängliga.

Static FBML är också ett mycket populärt tillägg med den kan du lägga till en egen flik på din sida, som du kan fylla med vad du vill och anpassa med hjälp av HTML (eller FBML – Facebook Markup Language). Detta används oftast för att skapa en landningssida för dina anhängare.

Steg 7: När du lagt till Static FBML går du tillbaka till ”Edit page”. Där kommer nu  Static FBML finnas med som ett alternativ. Välj ”Edit”, och du kommer till en ruta där du kan skriva in HTML-kod. Om du inte klarar av det finns det en uppsjö av guider på google hur du skapar en snygg landningssida i FBML.

Steg 8: När du skapat din FBML landningssida går du tillbaka till ”Edit page” och väljer din ny landningssida i valet Default Landing Tab.

Nu har du skapat din Facebook-sida! Det finns mycket mer du kan göra för att få igång din Facebook-sida. Crystone har utvecklat en applikation för att skapa tävlingar. Det är ett mycket effektivt sätt att snabbt få in höga antal med anhängare och stärka ditt varumärke med hjälp av attraktiva priser. Kontakta mig gärna om du är intresserad av applikationen så hjälper vi dig stärka varumärket och komma igång med raketfart!

Med vänlig hälsning
Christian Olsson
Key Account Manager
Crystone AB

sales@crystone.se
+46(0)735 973 383

Comments

comments

Lämna en kommentar

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.