Krönika: Därför behövs sökmotoroptimering

Av: Jonas Grenfeldt

Sökmotoroptimering, eller SEO som det ofta kallas, är ett begrepp som hamnar på fler och fler läppar. Att det handlar om att optimera (sin webbplats) för sökmotorer framgår förstås av namnet – men hur går det egentligen till, och varför ska man sökmotoroptimera? Jag heter Jonas Grenfeldt, driver webbyrån GFD i Falun, och kommer tillsammans med Crystone att över tio lektioner försöka ge er såväl en förståelse för vad SEO är, som verktygen och teknikerna som krävs för att lyckas. Mycket nöje!

Vad är SEO?
SEO är en förkortning för engelskans Search Engine Optimization, och är kort och gott ett samlingsnamn för de metoder och tekniker som används för att få en webbplats att ranka högre i sökmotorer som Google, Bing och Yahoo. Här i Sverige är Google fullständigt dominerande med över 95 % av sökmarknaden, så för en sökmotoroptimerare handlar det främst om att lyckas ranka i just den sökmotorn.

Ingen utomstående känner till alla de algoritmer och viktningar som Google använder för att rangordna sina sökresultat, men genom tester och försök har sökmotoroptimerare lyckats hitta några av de mest avgörande faktorerna för en sidas placering. Dessa optimeras sedan på olika sätt, en del mer och en del mindre omtyckta av Google. Skillnaderna mellan tekniker som mer eller mindre accepteras av Google (så kallad White Hat SEO) och tekniker som bestraffas av sökmotorn (Black Hat SEO) kommer också att gås igenom i kommande artiklar.

 

Vem behöver sökmotoroptimera?
Det enkla svaret: Alla som har en webbplats. För företag är det enkelt att motivera sökmotoroptimering – firmans hemsida fungerar ju precis som ett digitalt skyltfönster och ju fler besökare man kan få desto bättre. Färre än 10 % av alla som söker efter något letar utanför den första resultatsidan, så där om någonstans stämmer uttrycket ”syns du inte så finns du inte”.

Men varför ska du som privatperson sökmotoroptimera din blogg eller presentationssida? Du som inte bryr dig om ranking eller antal besökare? Svaret stavas kontroll.

I en alltmer digitaliserad värld får fler och fler företag, men även privatpersoner, känna av effekterna av så kallad brandjacking, eller i privatpersonens fall namejacking. Kanske har du någon gång googlat ett företagsnamn bara för att se en mängd negativa blogginlägg och forumkommentarer dyka upp i resultaten? Dessa behöver inte ens vara sanna, och är förstås sällan särskilt objektiva, men bara det faktum att de visas högt upp i sökresultatet gör att de påverkar vår bild av företaget. Med en sökmotoroptimerad sida kan du kanske inte få bort negativa kommentarer och påhopp, men du har åtminstone en chans att bemöta dem på din egen plattform.

Nu vet du var SEO är, och varför det är viktigt att sökmotoroptimera. I kommande artiklar kommer du att få lära dig de tekniker och metoder som proffsen använder, och gör du rätt finns det stora möjligheter att ta placeringar. Till dess är du förstås varmt välkommen att kommentera, diskutera eller ställa frågor kring den här artikeln i kommentarsfältet!

Comments

comments

5 Responses to “Krönika: Därför behövs sökmotoroptimering”

  1. Maria Whyte skriver:

    Hej
    Nästa vecka lanserar vi en ny identitet och därmed en helt ny hemsida. Vi är ett arkitekt och konceptföretag. All text är på engelska. Jag undrar hur man sökoptimerar i ett sånt läge?
    Mvh

    • admin skriver:

      Hej Maria,

      SEO är en långsiktigt arbete för ert företag och kräver att ni är väldigt aktiva på er webbplats men och på andras webbplatser. Om ca 1 månad kommer första avsnittet av vår SEO skola. Missa inte det! Om du är intresserad av att komma i kontakt med ett seriöst företag som jobbar aktivt med att hjälpa företag som ditt med SEO så får du gärna skicka ett mail till mig på sales@crystone.se mvh Christian Olsson, Key Account Manager, Crystone AB

  2. b skriver:

    Maria,

    en bra åtgärdär att identifiera viktiga sidor (url’er) på er gamla hemsida och se till så att det görs 301-omdirigeringar till relevanta sidor på er nya hemsida.

    /b

  3. Markus Jalmerot skriver:

    Maria: Man kan alltid vända sig till en Engelsk SEO firma, eller Amerikansk för den delen.

    Ofta är det bra att kolla med några SEO företag redan någon månad innan lansering. Men det går givetvis att konsultera SEO företag även i ett senare skede.

    Problemet många arkitekt och konceptföretag har är att de fokuserar på det visuella och glömmer bort hur sökmotorer tänker. Optimalt är om man kan ha med både bilder och intressant text.

  4. […] Läs mer om SEO: Bygga länkar eller bygga innehåll?  Därför behövs sökmotoroptimering  […]

Lämna en kommentar

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.