Krönika: Sociala mediers inverkan på SEO

Av: Albin Stööp

Sociala medier och dess inverkan

När det kommer till sökmotoroptimering så har det på senare tid blivit viktigt att man håller en god social profil då detta kan ge en positiv inverkan på de placeringar man har i diverse sökmotorer, främst Google. Det är inte bara av SEO-mässiga skäl som sociala medier blivit viktiga för företag utan även för att kunna få en ökad kontakt och närhet till potentiella kunder och existerande kunder – något som är anledningen till varför många företag väljer att hålla en hög närvaro på bland annat Twitter, Facebook och LinkedIn som är några av de största sociala nätverken där företag också kan ha en profil. Det som dock kan vara förargligt är de företag som åstadkommit många ”gillare” på Facebook eller ”följare” på Twitter men som inte utnyttjar detta för sökmotoroptimering, något som dock snabbt kan åtgärdas.

Det var i en mailintervju som gjordes av Search Engine Land i december förra året med Google och Bing som journalisten Danny Sullivan lyckades få svar på frågan som många ställt sig under en längre period; Har sociala medier någon inverkan på sökmotoroptimeringen? Svaret han får från både Google och Bing är att de bland annat använder Retweets i Twitter och ”likes” i Facebook för att läsa av sociala signaler och vad som är uppskattat innehåll. Matt Cutts gör kort efter Danny Sullivans intervju också en Youtube-video där han officiellt och i klarspråk bekräftar det som sades i intervjun.
Den amerikanska sidan SEOmoz som är en slags nyhetssida och mötesplats för sökmotoroptimerare världen över har under mitten av 2011 gjort flera separata undersökningar i hur stor inverkan som sociala medier faktiskt har på faktiska rankingar i Google. Det första testet gick ut på att en av användarna uppmanade andra användare att på Twitter dela en länk till en ideell organisation som bland annat jobbade med att minska hungern i Sierra Leone. Efter att innan inte funnits alls på startsidan av Google vid sökning på ”ending hunger in Sierra Leone” så intog man bara efter några timmar förstaplaceringen – detta efter att exakt 522 stycken delat länken till sidan på Twitter. Många liknande tester gjordes av andra på SEOmoz och flera intressanta resultat målades upp där resultatet blev en mycket förbättrad placering bara på grund av tweets innehållande länken. Ju fler antal followers som den som tweetade sidans URL hade, desto starkare effekt verkade det ha – något som Google också bekräftade i intervjun. I intervjun av Danny Sullivan så berättade Google också flera intressanta punkter gällande hur stor inverkan var och hur den beräknades. Bland annat berättar Google att man använder och läser av länkar som delas av sidor (pages) på Facebook och inte användarnas delade länkar, något de i dagsläget inte har tillgång till.

För att utgå från den information som Google har givit ut publikt genom intervjun med Search Engine Land och den Youtube-video Matt Cutts publicerade så bör företag som önskar att ge en ökad kraft till sina webbsidor dela dessa både på Twitter och deras Facebook-sida. Genom att få till exempel följare på Twitter att retweeta tweets som innehåller en länk till företagets webbplats så kan detta alltså ge en högre placering i Google och Bing. Intressant blir att se om Google väljer att ge någon mer information gällande inflytandet och kanske kommer det kanske bli så att sökmotorerna i framtiden också kommer läsa av de personliga delningar som görs i Facebook – något som säkert skulle göra gott.

Comments

comments

4 Responses to “Krönika: Sociala mediers inverkan på SEO”

  1. antonia skriver:

    Visst är det bra att man kan få många att gilla ens verksamhet, eller inlägget man skriver i en blogg, men ibland kan det kännas lite hysterisk också. Att ragga företagskunder som man vet att dem gillar ju ens företag för annars skulle de ändå inte anlita en, men ändå är inte pigga att springa runt och trycka en knapp som står gilla på.

  2. Eddie skriver:

    SEO är överskattat. Man får inte valuta för pengarna.

    • admin skriver:

      Där har jag svårt att hålla med. Om SEO inte hade fungerat hade vi inte haft 100-tals SEO företag i Sverige som går runt på det.

  3. Robert Nyberg skriver:

    Det är väl inte alla som har sett ett samband mellan ranking och sociala länkar i Sverige, men det kan bero på att det är en liten marknad och att testerna har varit i en liten skala. Men jag själv har sett att artiklar som jag lagt upp har blivit indexerade efter en 1 h och samtidigt rankat på 4-5 plats (ej inloggad i G)och då har jag spridit det via sociala medier. Det indexeras i Google och i och med G+ så känns det oundvikligt att Google som är en sökmotor, inte skulle ta med detta som en rankingfaktor. Det kan inte göra det pga spamfaktorn, säger en del, men hur är det med spamfaktorn i nuvarande Serpen? Detta kommer bli intressant.

Lämna en kommentar

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.