Så säljer du på Twitter


Enligt mig är Twitter ett fantastiskt fenomen. Många som inte använder Twitter så mycket tycker det är en förenklad version av Facebook men så är inte fallet – på Twitter kan man nämligen vara ”följare” till professionella kontakter inom jobbet på ett helt annat sätt än Facebook. Om man är en person som livnär sig på ett eller annat sätt genom nätet, datorer och IT så kan Twitter vara ett viktigt verktyg för att få kunder. Oavsett om man är webbdesigner, copywriter, SEO-konsult, servertekniker eller webbutvecklare så kan man erbjuda sina tjänster på ett väldigt enkelt sätt – genom Twitter, helt gratis.

Jag upptäckte vilken kapacitet Twitter hade den 7 januari i år. Med bara ett trettiotal tecken i ett enda ”tweet” så lyckades jag få tillräckligt med kunder att hålla mig sysselsatt på heltid i ett halvår och efterfrågan verkar aldrig avta. Nyckeln till att lyckas sälja sin tjänst på Twitter går dock inte över en dag – först måste man bygga ett nätverk av kontakter som är potentiella kunder i framtiden.

Det gäller att man skapar ett konto på Twitter (eller om man redan har ett) som man försöker hålla så professionellt som möjligt. Med professionellt menar jag att man håller sig till att ha följare och mest följer sådana inom branschen. Det är bäst om man försöker hålla sina privata kontakter till ett annat konto. Något jag absolut förespråkar är att man inte ska vara en robot i sina uppdateringar, sina svar mot andra och sitt sätt att kommunicera på Twitter – ingen vill göra affärer med en robot. Genom att vara personlig och svara på alla frågor samt engagera sig i andras uppdateringar så vinner man både förtroende men man bygger också sitt personliga varumärke starkare.

När det kommer till att genom ”tweets” sälja sin produkt så gäller det att göra det på ett smidigt sätt. I min erfarenhet så tycker jag att man ska hålla sig konkret, inte vara desperat samt hålla en personlig ton – detta bör skapa bästa resultat. Som exempel kan man ta en webbdesigner som har fast pris på sina färdiga designer, han eller hon har bestämt sig för att ha en kampanj och ska nu publicera ett tweet i hopp om att få lite ökad försäljning. Det sämsta man kan göra i detta fall är att skriva ”Köp nu! Bara 1000 kr per design, passa på!”. Visst är det konkret att det är ett erbjudande, men desperationen bara skriker. Ett bra tweet för just denna kampanj skulle i så fall vara; ”Inte som Ullared – men priserna är sänkta ett par dagar på alla mina designer – ta en titt!”. Man bjuder lugnt in sina följare att kolla på priserna och desperationen slås direkt bort genom att man öppnar med något lättsamt.

Det handlar egentligen mest om sunt förnuft när det kommer till att sälja på Twitter. Genom att vara personlig, ha ett brett nätverk, socialisera mycket och stundvis erbjuda något så kan man få en ökad försäljning genom Twitter. Jag har testat och det funkade alldeles utmärkt – så varför skulle inte du kunna?

Comments

comments

5 Responses to “Så säljer du på Twitter”

  1. Fredrik skriver:

    Ett bra tips som jag ska spinna vidare.

  2. […] Albin Stööp on 1 juli, 2011 TweetEn ny härlig krönika av mig är publicerad hos Crystone, ta en titt. Den handlar om hur man säljer på Twitter. Cancel […]

  3. Webmastern skriver:

    Håller med. Bra skrivit!

  4. Itnyheter.nu skriver:

    Håller absolut med om att Twitter är ett trevligt inslag i webbvärlden men däremot ser jag det främst som ett omedelbart kommunikationsmedel snarare än en direkt marknadsföringskanal.

    Vad det är för produkter och tjänster man säljer spelar dessutom en väldigt stor roll. För en del företag lämpar sig Twitter betydligt bättre än andra.

Lämna en kommentar

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.