Senaste nytt om Google Panda

Det går inte att sluta förundras över alla algoritmer som Google väljer att introducera på löpande band – det är lite som om de senaste året drabbats av hybris. Den senaste stora uppdateringen vi såg i Googles algoritm var när sociala medier fick en större inverkan på placeringen i sökmotorn. Nu är det dags igen – Google Panda är på väg till Sverige efter att ha varit på turné i både Storbritannien och USA där man dragit ner både sidor som eHow och Ciao.

Vad är då syftet med Google Panda? Egentligen försöker Google eliminera så kallade ”content farms” vilket är precis vad det låter som – sidor som är fyllda med text av låg kvalité. Google vill ha så hög kvalité som möjligt på de sökresultat som visas för användarna vilket är anledningen till att Google väljer att filtrera dessa sidor ur sökresultatet. Andra typer av sidor som också påverkas av Google Panda är sidor som återpublicerar andras material genom metoder som hämtning av material via RSS, manuell återpublicering samt scraping.

I en ny livechat berättar Googles, Matts Cutts det senaste om Google Panda. Se videon nedan:

Comments

comments

Lämna en kommentar

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.