Krönika: Hur värderas ett domännamn?

Det finns många skilda meningar om hur man värderar ett domännamn och det finns faktiskt inte heller någon riktig vetenskap kring detta. Självklart kan man ju göra en väldigt bra uppskattning men mest beror det på den potentiella köparens betalningsvilja. I huvudsak är det så att en domän med ett nyckelord eller begrepp är en domän som också går för mycket pengar, något som stiger med hur hög konkurrens det är på just det nyckelordet.

En domän kan också ha ett mycket värde för en viss person eller ett visst företag men ingen annan. Ett väldigt bra exempel på detta är försäljningen av iCloud.com där Apple var köpare och Xcerion var säljare – en domän som enligt någorlunda säkra källor gick för 4.5 miljoner dollar vilket motsvarar drygt 30 miljoner kronor. Själva domänen i sig hade inte varit ens en tiondel så mycket värd om det inte varit för att Apple kört med sina produkter som börjar på ”i” så som iPad och iPhone. Betalningsviljan (och de finansiella musklerna) hos Apple var stort vilket gjorde att domänen faktiskt kunde säljas till detta ”drömbelopp”.

Men hur är det då med en vanlig .se-domän – hur värderar man den på bästa sätt?

Det handlar väldigt mycket om sunt förnuft. I en konkurrensutsatt marknad som det är bland försäkringar så kan en domän så som bilförsäkring.se vara värd nästan snudd på sjusiffrigt belopp då det är en bransch som omsätter väldigt mycket pengar och där en enda ny kund är värd väldigt mycket pengar för ett försäkringsbolag. Jag får själv nöja mig med min billigast-bilförsäkring.se som jag troligen inte ens skulle kunna sälja till självkostnadspris (99 kr).

Markus Jalmerot har på sin blogg gjort en samling av tidigare försäljningar av svenska domännamn där man kan få sig en liten uppfattning om vad det är för siffror som det handlar om. Till exempel så ser vi att domänen hus.se för några år sedan såldes för 45’000 euro – något som går att förstå då domänen är kort men även väldigt konkret.

En liten checklista man kan gå efter för att kunna bilda sig en uppfattning om hur mycket är (.se) domännamn är på sin plats;
•    Nyckelord = domän
En domän så som tidigare exemplet bilförsäkring.se eller hus.se har ett högt värde just på grund av att själva ämnet/nyckelordet är i domänen.
•    Konkurrens
Som jag nämnde tidigare så har själva konkurrensen för ämnet en stor inverkan på värdet av domänen. Försäkringar, gambling och lån är tre nischer som har en väldigt hög konkurrens och därför blir också de ”bra” domäner som finns inom dessa nischer också mer värda än domäner inom nischer så som kläder och mat.
•    Historik
Något som också spelar in i en domän är självklart om det är så att domänen har en historia i sökmotorerna och kanske även har en del inlänkar – detta är något som sitter i värdet på domänen men som dock inte brukar spela så stor roll.

Själva priset som en domän idag säljs för i Sverige baseras ofta på en kombination mellan säljarens eventuella krav på prislapp men även vad det är som den högstbjudande köparen är villig att betala. I dagens läge brukar det mest vara så att innehavare av väldigt bra domännamn blir kontaktade lite då och då med bud – något som gör att prisbilden kan bli lite skev jämfört med om domänen till exempel hade varit på auktion (på till exempel Sedo.com) och flera potentiella köpare hade kunnat säga vad de är villiga att ge för domänen, något som skulle göra att domänen får ett mer rättvist pris.

Comments

comments

Lämna en kommentar

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.