Krönika: Fenomenet: Kollektiv köpkraft

Av: Albin Stööp

Som en bomb från en klar himmel så lanserades förra året Sveriges första sidor som började erbjuda kollektiv köpkraft. Konceptet kollektiv köpkraft går ut på att man som konsument varje dag kollar vad ”dagens deal” är, om man gillar det så köper man. Företagen som ”annonserar” på en sådan sida i form av att erbjuda en deal gör det utan större insats då man får vad man betalar för.

Jämfört med till exempel en tidningsannons så är deals mer säkert på det sättet att företaget får en slags resultatbaserad garanti som gör att man vet precis vad man behöver betala för varje ny kund – något som är omöjligt med klassisk annonsering. Detta är kanske anledningen till varför kollektiv köpkraft på relativt kort tid blivit ganska stort.

När jag köpte min första deal – då blev jag fast.

Letsdeal.se är idag Sveriges mest framgångsrika sida för kollektiv köpkraft. I skrivande stund har alla kunder på Letsdeal.se sammanlagt sparat 29 miljoner kronor, detta sedan starten för drygt ett år sedan. Själv har jag som flitig kund på Letsdeal.se sparat 4798 kronor (något man ser när man loggat in). Enligt ett pressmeddelande från förra året så tog det tre månader för kunderna på Letsdeal.se att spara en miljon kronor, något som i dagsläget ser ut att ta bara ett par veckor.

MyCityDeal var namnet på en sida med kollektiv köpkraft som lanserades i samma veva som Letsdeal.se. Det multinationella företaget GroupOn köpte upp MyCityDeal strax efter det hade lanserats i hopp om att nå samma framgångar man gjort i USA där man i skrivande stund sparat otroliga 1,7 miljarder dollar vilket i kronor är cirka 12 miljarder. Även Letsdeal.se fick en ny delägare då man i december sålde 37,5 % av företaget till Schibsted.

Troligen kommer vi se många nya aktörer som ger sig in för att försöka ta marknadsandelar och vi kan bland annat se tappra försök av bland annat MSN. Jag tror i alla fall att konceptet med deals kommer bli större och större, speciellt nu när Facebook Deals lanseras vilket bygger lite på samma koncept, fast ändå något differentierat.

För vem tackar egentligen nej till halva priset? Inte jag i alla fall.

Comments

comments

One Response to “Krönika: Fenomenet: Kollektiv köpkraft”

  1. Är inte alls förtjust i konceptet. Den enda effekten man får är en instabil marknad där företag kan gå omkull på mycket kort tid och det kommer inte heller att gynna konsumenterna i längden. Det skapar inget annat än kaos och oreda och disfunktionella marknader. Se bara på de massbyten som skett i PPM-systemet där man varit tvungen att införa ett förbud tack vare dessa oseriösa företag.

Lämna en kommentar

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.