2011 – Det sociala året

Vad hände egentligen? Plötsligt så blev Internet en slags mötesplats för företag och kunder. Ja, jag hängde inte med i alla fall.

Det var någon gång då Facebook och Twitter blev stort som ett helt nytt sätt att kommunicera växte fram. Lite i samma veva som telefonkatalogen bara blev liggandes i trappuppgången hos miljoner av svenskar – telefonkatalogen hade ju hamnat på Internet och den fysiska hade helt tappat sin mening. Kommer ni förresten ihåg TV-reklamen då man ville informera att Gula Sidorna numera även finns på Internet? Oj, vilken nostalgi.

För bara sådär sex år sedan var det närmaste man kunde komma att vara social med sina kunder att skicka ut ett nyhetsbrev, det fanns faktiskt inget annat sätt än denna envägskommunikation. Idag ser situationen helt annorlunda ut.

Företag har möjlighet till att ha bloggar, Twitter-konton och Facebook-sidor. En trend som väldigt många företag hakar på, allt för att hamna närmare sina kunder och kunna ge en känsla av personlig och social kontakt. Det är faktiskt väldigt många svenska företag som idag har ”sociala konton” (Facebook/Twitter), allt från stora elektronikkedjor till små frisörsalonger. Att SJ har sex anställda som sköter deras Twitter säger också en hel del om vilken tid vi just nu lever i.

2011 är ett år som kommer vara mer socialt än något tidigare år. Delvis på grund av den ökande trenden av företag som flyttar sin kundkontakt och medarbetare till de sociala nätverken men också på grund utav att det finns stora marknadsandelar att ta över genom att visa sig mera, vara mer mänsklig som företag. Även om syftet med kommunikationen med sina befintliga och potentiella kunder mest eller till och med enbart är på grund av att tjäna mer pengar så ger det faktiskt även kunderna en bättre upplevelse och ett bättre intryck av företaget.

Vi för ett litet experiment. Tänk dig att du ser en TV-reklam om schampoo. Bryr du dig? Knappast. Det enda företagen tjänar på TV-reklam är varumärkesbyggande, du kan väl själv inte komma ihåg att du någon gång sprungit till närmsta livsmedelsbutik och köpt schampoot efter reklamen?

Tänk dig sedan att du sitter på Twitter och frågar dina Twitter-vänner (eller Twänner som är ett inofficiellt slang för vänner på Twitter) om ett tips på bra schampoo. Tänk dig då om ett företag som producerar och marknadsför schampoon ser detta tweet och direkt slänger in en personlig sälj-pitch. Den gör tusen gånger större intryck än TV-reklamen och är jämfört med TV-reklamen helt gratis för företaget att göra. Det finns mängder av exempel där social, gratis marknadsföring är mycket mer effektiv. Schampoot kanske inte är det bästa exempel man kan dra men det är pedagogiskt nog för att jag ska få fram min poäng.

Många företag har också hittat nya sätt att få kunder via Twitter. Jag har själv sett exempel på när ett webhotells servrar går ner och flera Twitteranvändare som är kunder till webhotellet börjar klaga högljutt. Då dyker ett annat webhotell snabbt upp och hänvisar de missnöjda webhotellkunderna till deras webhotell som de säger har bättre upptid. Det finns många exempel på denna typen av helt gratis och otroligt effektiv social marknadsföring. Detta är någonting som jag tror vi kommer få se mycket mer av under 2011, det sociala året. Frågan är hur långt kvar vi har att gå? Det känns lite som om detta kan vara början på något ännu mer socialt som vi snart kommer möta på Internet. Det går otroligt fort med utvecklingen av nya sociala verktyg och det kommer nog inte dröja länge innan nästa stora sociala nätverk dyker upp. Kanske redan i år – 2011?

Av: Albin Stööp

Comments

comments

Lämna en kommentar

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.