Krönika: Den som först tror det är klart förlorar

Marketing in the future is like sex. Only losers have to pay for it.”
Visst är det ett käckt citat. Och tänkvärt. Men jag tror inte på det. Alls.

 
Eller jo, lite då. Vår underbara digitala värld är full av jobbiga nya idéer, och vi kan såklart inte alltid låta bli att ta dem till oss, bara för att vi ibland tycker att det var bättre förr. Det gäller ny teknik i allmänhet. Och sociala medier – ständigt dessa
sociala medier – i synnerhet.

Men bara för att förutsättningarna hela tiden ändras, och för att nya möjligheter hela tiden öppnas för den som gillar läget och anpassar kartan efter verkligheten, så betyder inte det att behovet av experter minskar. Eller behovet av folk som kan göra jobbet, så att du kan göra det du är bäst på.

Nån slags liknelse: Jag kan laga min cykelpunktering själv, så pass händig är jag. Men cykelhandlaren på hörnan gör det mycket enklare och snabbare för en hundring. Det är ofta värt pengarna. Och det är ju liksom inte så att cykelreparatörerna skakar tänder inför den utopiska tanken att alla plötsligt skulle ställa bilen och ta cykeln istället. Nä, just det. Detta scenario är förstås en dröm för alla som på något sätt jobbar i cykelbranschen, inte minst för de aktörer som på något sätt är rejält nischade experter inom densamma. Skulle detta cykelhandlardrömscenario (yes, enligt Google är jag först med att skriva detta fantastiska ord!) förvandla den växande skaran kunder till losers? Icke!

Så. Den sociala webben – ständigt denna sociala webb – förändrar förvisso sättet vi kommunicerar på. Vi är redan fyra miljoner (!) Facebooksvenskar och att betrakta det vi gör som enbart harmlös skit håller såklart inte. Men varför ska de seriösa webb- och reklambyråerna oroa sig? Det ska de inte.

Inte så länge de gör sitt jobb genom att:

  1. Martin Persson

    Hjälpa sina uppdragsgivare att bli bättre på att kommunicera med sina kunder; 

  2. Inse vilka lektioner i den gamla marknadsföringsskolan som fortfarande har substans, och vilka som inte längre har det och; 
  3. Alltid, alltid, alltid fortsätta att bevaka det som lite begränsande brukar kallas internetmarknadsföring, och som i går kanske var en bannerkampanj, idag kanske är en Facebooksida och imorgon med säkerhet är något helt annat.

De marknadsförare som stannar upp och tror att allting är klart, det är dom som är losers. Nu och i framtiden. Ja, och så dom som köper sex, förstås.

– – –

Fotnot:
Martin Persson är frilansande webbredaktör och skribent i egna firman Ibland media.

Comments

comments

Lämna en kommentar

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.