Facebooks COO: Facebook mer värdefull när du blir äldre

Även fast facebook idag har ca en halv miljard användare så finns det en stor chans att du nångongång stött på en person från den äldre generationen som avfärdat det sociala nätverket som ”något för ungdomar.”

Medan det finns gott om seniorer som använder tjänsten så är det delvis den inställning många äldre personer fortfarande besitter och det vill Facebook ändra på.

Facebooks COO Sheryl Sandberg besökte NBC Nightly News i veckan och pratade lite om hur användandet ser ut för seniorer. Hon säger att ju äldre du är, ju mer kan du dra nytta av tjänsten.

”Jag tror faktiskt att Facebook är mer värdefullt när man blir äldre” säger hon till Tom Brokaw. ”Ju äldre du blir, desto fler personer har du träffat i ditt liv. Du kanske har bott på flera olika ställen, kanske skaffat barn och barnbarn. Det finns helt enkelt fler personer att hålla kontakten med.”

Tom Brokaw, som har varit med ett tag säger att han valt att inte använda Facebook eftersom han är i ett stadie i sitt liv där han söker mer integritet, inte mindre.

Sheryl Sandberg påpekar att du kan bygga en barriär runt dig själv på Facebook. Hon konstaterar också att hon pekats ut som ”den äldre” på företaget i möten, när dom diskuterar den demografiska biten.

Facebook börjar stadigt bli mer användarvänligt för alla åldrar, då fler funktioner läggs till och fler tredjepartners applikationer byggs in på plattformen.

Medans vissa (gamla och unga) anser att Facebook inte går i den rikting som webben borde göra så är det uppenbart att det är precis i den rikting som vi är på väg. Iallafall för tillfället.

Nu när facebook är ute efter att bli en universell inkorg för alla typer av digital kommunikation, så finns det en stor chans att icke-användare kommer att känna sig allt mer benägna att bli medlemmar. Det kommer alltid att finnas ”die-hard” icke användare som vägrar att gå med, men många kommer förmodligen att ge efter med tiden.

Det som började som ”The Facebook” för utvalda universitetsområden har snabbt utvecklats (och fortsätter att utvecklas) som ”Facebook på webben” men även ”Facebook i livet”. Det kan låta som en överdrift men vi ser redan fler och fler kopplingar till den fysiska världen där konsumenterna idag bär med sig tjänsten överallt (via mobila enheter) så det är glasklart att detta fenomen bara kommer att växa. Facebook kommer aldrig att vara för ”alla” men dess användarbas är idag större än hela USAs befolkning.

 

Comments

comments

Lämna en kommentar

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.