Krönika: Visa er, webbhotell, visa er!

Jo, jag tänkte lite på det här med hur svenska webbhotell väljer att visa upp sig och sin verksamhet på sina egna webbplatser. För även om det överlag ser helt okej ut, så finns uppenbara förbättringspunkter som i praktiken är mycket enkla att åtgärda.

 
Jag tänker framförallt på saker som får den potentiella kunden att omedelbart känna:

  1. Det här är vi, du kan lita på oss! 
  2. Så här ser vår det ut hos oss, vi finns på riktigt! 
  3. När du pratar lyssnar vi!

Okej, jag ska bli väldigt mycket mer konkret.

  • Visa att ni är riktiga människor av kött och blod!
    Bakom varje seriöst och framgångsrikt webbhotell finns det såklart ett gäng duktiga medarbetare – förmodligen fler än vad de flesta tror. Dessa medarbetare presenteras nästan aldrig tydligt med namn och bild på sidan. När jag surfar runt på de större svenska webbhotellens sajter ser jag egentligen bara några få som har ansikten på förstasidan. Och av de ansikten som finns visar sig de allra flesta bara vara modeller från köpta genrebilder – de jobbar inte på det aktuella företaget. Äkta bilder inger förtroende, utnyttja det! (Det enda ”autentiska webbhotellsansiktet” hittar jag på Ballous:s förstasida. Bra där, Ballou!)
  • Visa upp det ”fysiska” webbhotellet!
    Webbhotell är ingen enkel produkt/tjänst att sälja. Då gäller det att ge kunden hjälp på traven. ”Vad är ett webbhotell?; Hur ser det ut?; Vad är det jag köper?; Varför ska det behöva kosta pengar, jag kan ju slänga upp grejer helt gratis på min blogg och på Facebook?”

     
    Det som är din dagliga arbetsmiljö är förmodligen helt främmande för sajtens besökare. Okej, kontorslandskapet kan de identifiera sig med, men det är långt ifrån självklart att förstå hur serverhallar, kylanläggningar och reservaggregat ser ut. (Även om det inte är så coola miljöer som de här, så visa upp dem!)
     
    Att erbjuda webbplatsens besökare en guidad videotur i webbhotellets vardag kanske inte är avgörande – men det gynnar transparensen och insikten att det inte är gratis att driva webbhotell.
  • Lyssna, svara!
    Många webbhotell finns på Facebook och Twitter och har egna bloggar och sånt. Bra. Men det känns mest som de används som ännu en kanal för kom-och-köp-megafonen att ljuda i.
     
    Exempel: Efter att ha följt webbhotellen på Twitter ett tag, tycker jag det väldigt mycket av länktips in till egna sajten/bloggen och ”retweets” av kundernas beröm. Visst, så kan Twitter också användas, ibland, med försiktighet. Men den verkliga nyttan ligger ju i att lyssna och agera därefter. Flera gånger om dagen läser jag twittrare som helt öppet ställer frågor av typen ”Någon som har ett bra tips om ett bra webbhotell?”. Och jag blir lika förvånad varje gång som de inte verkar få svar direkt ifrån webbhotellen själva. Värsta smashbollen, ju!

Alltså: Visa människorna bakom de fantastiska tjäsnterna, visa hur det faktiskt ser ut bakom kulisserna och visa att ni finns och är minst lika sociala som era potentiella kunder! Så skulle iallafall jag tänka om jag drev ett webbhotell.

– – –

Fotnot:
Martin Persson är frilansande webbredaktör och skribent i egna firman Ibland media.

Comments

comments

Lämna en kommentar

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.