Krönika: En miljon säger ingenting

I helgen hände det. Det, alltså. Den miljonte se-domänen registrerades, och hela Sverige blev 47 procent lyckligare. Bilar tutade på gatorna, folk badade i fontäner och… nä, inte riktigt så kanske.

 
Men om vi ändå tillåter oss att kalla händelsen för en ”fest” så finns det tre självklara parter som är föremål för de varmaste av gratulationer:

  1. Stiftelsen för Internetinfrastruktur (.SE)  
  2. City Network – webbhotellet som fick äran att sälja domän nummer 1 000 000, 
  3. Den person eller organisation som lyckades lägga vantarna på den miljonte se-domänen: Tolkutbildning.se

Hatten av för dessa tre! Det är inget snack om att det har högt PR-värde för .SE och den lyckosamma registraren.

Helt klart är också att ägaren till Tolkutbildning.se har chans till högt PR-värde i dubbel bemärkelse om han/hon smider medan järnet är varmt. Inte bara PR som i Public Relations alltså, utan också som i sökoptimeringsbegreppet Pagerank. När många nyhetsartiklar och bloggar nu länkar till sidan (precis som jag gör ovan), ökar adressens chanser till en bra Google-position.

Okej, tre vinnare alltså. Men vi andra då? Alltså, visst är det väl roligt att se-domänen är populär, i den mån 1 000 000 registrerade domäner är ett bevis på det. Men en miljon domäner säger ändå väldigt lite om det svenska webbklimatet. Eller hur?

En miljon domäner är inte i närheten av att betyda en miljon verkligt nyttiga webbtjänster, en miljon sidor med verkligt vettig information, en miljon webbadresser som var och en verkligen är bäst på att erbjuda just det den säger sig vara bäst på att erbjuda.

Martin Persson

Ungefär så. Kanske är en av anledningarna till att det blivit så här att det är ”för billigt” att registrera domännamn och att många registreringar därför sker i ren spekulation. För några år sedan kostade en se-domän nästan tusen spänn. Idag är normalpriset snarare en knapp hundralapp.

Och i ivern att få den miljonte registreringen har de svenska webbhotellen verkligen övertriumferat varandra i sina kom-och-köp-kampanjer. Superreapriset 10 kronor för en se-domän hos ett webbhotell blev 99 öre hos ett annat, för att hos ett tredje bli – helt gratis! Kul för den som verkligen stod i begrepp att registrera en ny se-adress såklart, men är det egentligen så sunt för branschen? Jag vet inte.

Men jag vet att jag själv trillade dit. Såklart. Var liksom bara tvungen att passa på att skaffa en helt egen domän till den här krönikan. Välkommen till www.enmiljonsägeringenting.se. Men till vilken nytta?

Comments

comments

Lämna en kommentar

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.