Betala för sociala medier?

USC Annenberg School för Kommunikation & journalistik har publicerad en studie där de undersökt effekten som webben har för amerikaner och bland de nära 200 ämnen som studien tar upp så är ett av dem frågan om Internetanvändare skulle betala för sociala medier.

De flesta vill inte betala. Till exempel fann studien att 49% av de utfrågade har använt gratis microbloggar som Facebook och Twitter men noll procent sa att de var villiga att betala för att använda dem.

Frågan var, ”Skulle du betala för att använda Twitter om det krävdes en avgift?”.

”Med en sådan extrem slutsats, att 0% skulle vara villiga att betala för dessa tjänster, understryker svårigheten att få Internetanvändare att betala för något som de redan får gratis” säger Jeffrey I. Cole, chef för Center for Digital Future på skolan.

”Twitter har inga planer på att debitera sina användare, men detta resultat visar, bortom allt tvivel, det enorma problemet med att omvandla ”gratis” användare till betalande användare, säger Cole. ”Online leverantörer står inför stora utmaningar för att få kunderna att betala för tjänster de nu får gratis.”

Detta är givetvis ett hinder som speciellt tidningsutgivare hoppas att övervinna. Förra veckan, rapporterades det att News Corp’s The Times besök sjönk till en tredjedel av vad antalet var innan de började ta betalt av sina läsare.

”Internetanvändare kan få tillgång till innehåll på tre sätt: de kan stjäla den, eller betala för den, eller acceptera reklam på webbsidor de läser, säger Cole. ”Användare uttrycker starka negativa åsikter om annonsering på nätet, men de föredrar fortfarande att se annonser som ett alternativ till att betala för innehållet. Konsumenterna vill ha gratis innehåll utan reklam, men i slutändan förstår de ändå att innehållet måste betalas för – på ett eller annat sätt.

Comments

comments

Lämna en kommentar

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.