Krönika: Stora domänägare har problem med förnyelse

Hela förra veckan spenderade jag i Milano på en av världens största domänkonferenser, TRAFFIC. Att besöka en sådan konferens ger verkligen perspektiv på den svenska domänmarknaden. Jag har minglat runt med allt från medarbetare hos olika toppdomäner (.SE, .PL osv) till stora domänägare som omsätter miljontals dollar i klickpengar varje månad. Dessa konferenser handlar faktiskt inte i första hand om föredrag, även om man naturligtvis kan lära sig genom att lyssna på dessa också. Istället är det människor, människor, människor som gäller och det är verkligen gott om intressanta personer på dessa konferenser. Oavsätt vem du pratar med så finns det alltid ett antal saker som man under bara ett par minuter kommer på att man kan hjälpa varandra med.

Förrutom föredragen och paneldebatterna så hölls det också två stycken domänauktioner. Den ena med enbart .EU domäner i och den andra med ett blandat innehåll. Svenska domäner som var med i auktionslistorna var pay.se, scandinavia.se och stockholm.com, dock såldes ingen av dessa. Dessa auktioner är verkligen extremt roliga, både att titta på och delta i. Rick Latona och gänget som arrangerar TRAFFIC konferenserna hade till Milano flugit in en trefaldig auktionsvärldsmästare från Texas vid namn Craig. Så hela mässhallen förvandlades till en boskapsauktion, fast med domännamn som kreatur. Så här såg en liknande auktion ut i Silicon Valley för ett par år sedan när Divyank från Skenzo.com köpte namnet ad.com för 1.4 miljoner dollar:

 

 

Så här fungerar alltså domänmarknaden ute i den ”stora” världen och det ger som sagt lite perspektiv på den svenska tillvaron.

Men, något som jag i förra veckan slogs av var hur dåliga dem riktigt stora domänägarna (eller domainers som de kallas) var på att förnya sig. Och då pratar jag inte om domänförnyelserna i sig utan hur de tänker när det gäller utveckling och användande av sina domännamn. I ett antal år har det varit ”klickpriser” (det vill säga Google adsense, Yahoo osv) som varit deras största inkomstkälla. När priserna på klicken sedan fallit radikalt under de senaste åren tack vare den ekonomiska nedgången så skulle man ju kunna tro att de försöker hitta nya inkomstkällor istället för den traditionella parkeringen. Och så är också fallet, problemet är bara att de inte har en aning om hur de ska göra.

Vi har alltså ett antal personer med domänportföljer på över 80.000 domännamn som sedan 1997 har suttit och handregistrerat riktigt, riktigt bra domännamn som nu inte har en aning om hur de ska dra in pengar på dom förutom genom traditionell domänparkering. Och de förlorar enorma trafikmängder genom att parkera domännamnen, då Google och andra sökmotorer inte ”rankar”, dvs lägger dom högt upp i sökresultaten, deras domäner/siter. Varför bygger de inte istället sökmotorvänliga siter på de generiska namnen för att sedan ingå partnerskap med eventuella annonsörer? Det handlar om lathet. Men varför ska dem bry sig egentligen? Dem är ju redan ekonomiskt oberoende.

Domännamn är verkligen 2000-talets fastigheter och att parkera ett generiskt namn är som att äga Empire state building i New York, men stänga ute mer än hälften av besökarna genom att plocka bort sig från alla kartor och samtidigt skita ner fasaden riktigt ordentligt. För någon som mig med bakgrund inom SEO, så skriker det i hela kroppen när jag ser dessa extremt bra domännamn, som jag enkelt skulle kunna ”ranka” topp 3 hur enkelt som helst, parkeras in i domänparkeringsprogram.

Kontentan är att jag tror portföljägarna måste förnya sig för att möta kommande års utmaningar för att kunna fortsätta med sin höga levnadsstandard. Att helt förlita sig på en enda inkomstkälla är vansinnigt.

Comments

comments

Lämna en kommentar

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.