Krönika: Demokrati + Sökmotoroptimering = ?

Denna månad har vi på flera populära bloggar och i stora nyhetsmedier kunnat läsa om en person som kallar sig Göran Goebbels och hans försök att få domännamnet sverigedemokraterna.de att ranka högre i Googles sökresultat än vad sverigedemokraternas egen site gör på sökordet ”sverigedemokraterna”. I denna månads krönika vill jag därför lyfta fram ett par mina egna personliga åsikter om det här SEO fenomenet, men jag vill redan nu poängtera att jag absolut inte sympatiserar med Sverigedemokraterna och deras åsikter överhuvudtaget.

Jag tänkte börja med att förklara strategin och syftet bakom denna kampanj. Enligt siten så vill man ”mana alla demokrater att bemöta Sverigedemokraternas argument sakligt i sociala medier” och detta genom att själva få sverigedemokraterna.de att ranka högre än SDs egen site. För att förstå strategin behöver man veta lite mer om hur Google fungerar när de ska presentera en träfflista för ett specifikt sökord.

När Google ska bestämma sig för hur högt upp den ska ranka en specifik webbplats på ett specifikt sökord så använder den sig av en hemlig algoritm för att presentera sitt sökresultat. Ytterst generaliserat kan man säga att Google tittar på tre saker när de bestämmer turordningen i träfflistan; domännamnets historik, innehållet på siten och länkar till siten. När man sedan vill få upp en specifik site högt upp i resultaten gäller det alltså att se till att siten attraherar Google i så hög utsträckning som möjligt, något som vi generellt kallar sökmotoroptimering.

Så denna Göran har alltså tänkt till lite (eller?) och bestämt sig för att det vore bra roligt att peta ner SD från förstaplatsen från Google. Jag förutsätter att denna någon då först gjorde en analys av SDs egen webbplats för att kontrollera huruvida det överhuvudtaget var möjligt att en sådan kampanj skulle lyckas. Detta var med största sannolikhet detta Göran då upptäckte:

Sverigedemokreaterna.se speglar enbart sverigedemokraterna.net. – Detta betyder att domänen SD.se (förkortat) i princip är helt värdelös i Googles ögon då den enbart gör en iFrame av en annan domän, SD.net. Resultatet av detta blir att mycket av den länkkraft som går till SD.se helt går till spillo. För att ni ska få en bild av hur mycket det rör sig om så rapporterar Yahoo! 11813 stycken länkar till .SE siten medan .NET siten enbart har 428. Görans site SD.de är redan uppe i 1576 länkar.

SDs site saknar helt h1 samt h2 med sökordet ”Sverigedemoktraterna” – När Google skall avgöra relevansen för ett sökord så tittar den på html koden, det vill säga hur siten är kodad och i den, vad som lyfts fram på siten. h1 och h2 är html-koden för rubriker och man bör ha med sökordet minst en gång i vardera dessa på sin site för att Google ska förstå att ordet är relevant för innehållet på siten. Sverigedemokraternas egen site saknar alltså helt rubriker med sökordet i.

SDs site använder 99 keywords – En annan viktig sak i hemsidans kod är något som kallas keywords. Google la tidigare mycket större vikt vid dessa än dom gör idag, men det är ändå fortfarande något de tittar på när de ska ranka en site. Att använda 99 keywords i sin kod är för mycket och riskerar att tolkas som att man spammar sin site, det är rekommenderat att ligga kring ungefär fem stycken.

SDs site har bara 400 indexerade undersidor – Google gillar text och stora hemsidor, 400 sidor är en relativt liten webbplats. Google gillar dessutom när hemsidors innehåll ändras då det visar på att siten hålls uppdaterad, Sverigedemokraterna borde lägga till en blogg under sin domän med ett RSS flöde till sin förstasida för att hålla den uppdaterad med ny information automatiskt. De skulle då få fler indexerade sidor för varje inlägg de gör samt hålla förstasidan uppdaterad med fräscht innehåll.

Så ja, Göran insåg nog att SD hade gjort flera ”SEO blunders” och bestämde sig således för att dra igång sitt lilla projekt. Han registrerade sverigedemokraterna.de (tyskland) som visade sig vara ledig och skred till verket. Efter att ha lagt upp en site enligt Googles alla regler där han såg till att inte göra samma ”on-page” misstag som SD gjort med t.ex h1 och h2 så var det dags att skaffa lite länkar till hans egen domän, som ju till skillnad mot sverigedemokraterna.se, skulle tas om hand mycket bättre.

Så nu kommer vi till nästa del i ”Johannes SEO skola”, nämligen länkrelevans och länkbyggning. Enkelt sagt kan man säga att ett domännamn har ett antal röster som den kan lägga på  andra siter den gillar. Ju fler andra domännamn som sedan länkar till den egna domänen desto fler röster får den och ju mer räknas en länk på domänen. Så Göran satt på sin kammare med en helt nyregistrerad domän som han ville få upp på Google så snabbt som möjligt och insåg att detta enbart kunde ske om han såg till att få många och kvalitativa länkar till sin domän.

Första steget var då att ta kontakt med ett antal kända bloggare inom sociala medier, sökmotoroptimering och andra personer som skulle kunna tänkas gilla hans idé. En länk från en populär blogg betyder oerhört mycket i SEO sammanhang då bloggen som länkar med största sannolikhet har många egna länkar till sig, vilket alltså gör att dess röster (länkar) värderas tyngre i Googles ögon. Demokratiskt va? Nedan är en printscreen på ett sådant mail som började dyka ner i vår ”bloggelits” inboxar;

Och nog nappade dom. Men det var inte bara de större bloggarna som ville vara med och stödja initiativet, några av de största nyhetsredaktionerna i Sverige tyckte att det var en utmärkt idé att slänga iväg en länk eller två. Titta bara länkarna i artiklarna från DN och SVD angående siten. Släng sedan in lite gerillamarknadsföring via Twitter i mixen så har Göran helt plötsligt en utmärkt plattform att bygga vidare på.

Resultatet då? Jodå, just nu rankar sverigedemokraterna.de någonstans 9-11 vid en sökning på Sverigedemokraterna på Google, prova själv!

Oavsett om man sympatiserar med Sverigedemokraterna eller ej så tycker jag man bör ta sig en ordentlig funderare över tillvägagångssättet som används i denna nya typ av marknadsföring (eller ska vi kalla det anti-marknadsföring kanske?). Det råder knappast något tvivel om att det är första gången vi i Sverige ser en sådan här kampanj lyckas så pass bra och frågan man måste ställa sig är om detta är det klimat vi i framtiden vill se företag, organisationer och privatpersoner konkurrera om mediabruset i.

När det hela dessutom dikteras av en person under pseudonym drar i alla fall jag öronen åt mig ordentligt, för inte kan man väll påstå att detta är ett speciellt demokratiskt tillvägagångssätt att på detta sättet försöka påverka en omedveten internetsurfares informationsinhämtning? – Speciellt när det inte ens är möjligt att identifiera och på så sätt kunna ifrågasätta källan.

Men det kanske mest skrämmande är nog ändå hur pass enkelt det var för Göran att genomföra det hela på. Det visar på hur viktigt sökmotoroptimering är både för att själv placera sig högt upp i träfflistorna på relevanta sökord, men samtidigt också se till att ingen ”illasinnad” gör samma sak.

Comments

comments

Lämna en kommentar

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.