Krönika: Domänen – din ryggrad på nätet

Till vardags jobbar jag väldigt mycket med synlighet i sökmotorer, det vill säga att få kunder att ranka högt upp på konkurrensutsatta sökord, precis som Crystone. Fortfarande tror många att man måste besitta någon slags magisk formel för att lyckas med detta – ”det är lite som voodoo” som ett företag nämnde till mig för ett tag sedan.

Men sanningen är den att det inte alltid behöver vara så mycket magi och du behöver inte alltid tillbedja den stora Google-guden för att lyckas. För finns det en sak som alltid fungerar så är det domäner.,

För att förklara varför ska jag dra en liten historia: För ett tag sedan såg jag ett statusmeddelande på Facebook om att det snart är dags för Earth Hour, ni vet: Världsnaturfonden (WWF:s) största kampanj under 2010 som syftar till att vi ska släcka ljus och stänga av diskmaskinen under en timme.

Jag reagerade inte så mycket på det utan arbetsskadad som jag är surfade jag in på www.earthhour.se för att se vad WWF skapat för kampanjsajt.

Det gick inte så bra…

Det hjälpte inte hur många gånger jag än tryckte på F5, Firefox gav samma svar: ”Servern hittades inte”. Konstigt att det inte finns någon sajt här tänkte jag direkt så jag surfade vidare för att kolla om det är någon som ägde domänen.

Döm då av min förvåning att domänen i fråga var helt ledig. Ja, du läste rätt. Namnet på WWF:s kampanj var helt fri som domän och ingen hade ens tänkt en tanka på att registrera den.

Direkt reagerade jag över det faktum att ingen registrerat den och att WWF helt missat detta. Min andra direkta tanke var givetvis att plocka fram kreditkortet och snabbt köpa domänen – den här chansen kunde jag ju inte missa!

Ett par timmar senare hade jag snickrat ihop en vansinning ful men funktionabel sida som jag publicerade. En god natts sömn senare vaknade jag upp och fick en trevlig morgonpresent: domänen rankade redan 6:a på Google på frasen ”Earth Hour”!

Domäner och Sökmotoroptimering
Det här här som domänen som ryggrad kommer in. Sedan många år tillbaka har domäner varit ett väldigt bra plustecken när det gäller att ranka högt i sökresultaten och så är det även idag. Tack vare mitt perfekta domännamn så visste Google om att det här är en viktig sajt och således rankade den väl, detta utan någon avancerad ”voodoo”-optimering.

Earth Hour är ett globalt fenomen som det kommer skrivas extremt mycket om under mars månad och sannolikt vara ett av de sökta begreppen på Google under den månaden. Missen att registera .se-domänen är alltså väldigt stor och gör att man släpper kontrollen till en helt annan aktör, i det här fallet jag.

Företag, privatpersoner och organisationer bör tänka på vad för domäner man äger och i största möjliga mån skydda dem, för man vet aldrig vem som kommer ta dem framför näsan på en. Har ni registrerat domän för kampanjen ni ska köra i höst? Har du registrerat en .se-adress för ditt eget namn?

Domäner är en viktig ryggrad på nätet och ett bra domännamn skapar en trygghet, seriositet och även bra ranking i sökmotorer. Glöm inte det nästa gång!

Vad hände då med min domän earthhour.se? WWF har hört av sig och vill ha den. Den som lever får se ifall jag släpper en sådan godbit…

/Simon Sundén

”Simon Sundén är delägare och Digital Director på reklambyrån Honesty och bloggar till vardags på http://www.joinsimon.se”

Comments

comments

Lämna en kommentar

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.