Företag och socialamedier

Det har den senaste tiden varit mycket prat om fenomenet sociala medier och nätverk där många försöker lyfta fram hur viktigt det är för företag att aktivera sig på dessa forum. Sociala medier betecknar aktiviteter som kombinerar teknologi, social interaktion och användargenererat innehåll. Det kan ta sig uttryck i Internetforum, bloggar, wikier, poddradio  och artikelkommentarer. En annan definition är att sociala medier är demokratisering av innehåll och förståelse för den roll människor spelar i arbetet med att inte bara läsa och sprida information, utan också hur de delar och skapar innehåll för andra att delta i.

 

Enligt en artikel i IDG är företaget Naked Pizza i New Orleans, som bara använder naturliga ingredienser i sina pizzor, är ett utmärkt exempel på ett företag som lyckats med sin marknadsföring via sociala medier. Man skickar inte bara ut erbjudanden, utan konverserar även på ett sätt som innebär en blandning av humor, socialt medvetande och hälsomedvetande.

 

Hittills har Naked Pizzas ansträngningar med sociala medier betalat sig storartat. För närvarande finns det bara en pizzeria i kedjan, men till nästa sommar hoppas medgrundaren Jeff Leach att det ska finnas uppemot 50 stycken i Nordamerika. Han säger att Twitter har spelat en stor roll för företagets expansion.

– Om det inte finns nåt att berätta om på Twitter i ditt företag bör du byta till ett företag som har något att berätta, säger Jeff Leach.

När sociala nätverk, särskilt Twitter och Facebook, växer snabbt så ökar även näringslivets intresse för dem.

Twitter hade 54,7 miljoner besökare i hela världen under augusti i år, enligt Comscore. Det är en ökning från 4,3 miljoner under augusti förra året. Vissa bedömare hävdar dock att ökningstakten för Twitter har börjar avta.

 

En risk med sociala medier är att dock att ett enda negativt inlägg kan ställa till stor skada. Men det går också att vända på situationen genom att agera snabbt. Kabel-tv-företaget Comcast i USA är ett exempel på hur man bör agera. När företaget får reda på ett klagomål på Twitter svarar dess företrädare vanligtvis kunderna på en gång och frågar hur de kan hjälpa till.

 

Arbetsgången för ett litet företag är glasklar. Skapa ett Twitterkonto och en Facebooksida och börja prata. Frågan är om man behöver någon strategi. Och hur man ska mäta framgång. Så ut och prata!

Comments

comments

Lämna en kommentar

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.