Svensk domänaffär på bronsplats

Försäljningen av svenska domännamnet Msb.se är enligt DN Journals officiella statistik den tredje dyraste domännamnsaffären i världen under november.

 
Försäljningen av Best.com toppar DN Journals novemberstatistik, klart före tvåan Whiskey.com:

  1. Best.com, 331 500 dollar
  2. Whiskey.com, 185 000 dollar
  3. Msb.se, 950 000 kronor (cirka 141 500 dollar)
  4. Sudan.com, 120 000 dollar
  5. Pipi.com, 100 000 dollar
  6. Pokerbonus.com, 85 000 dollar
  7. Xoxide.com, 76 000 dollar
  8. Poken.com, 75 000 dollar
  9. Suggest.com, 75 000 dollar
  10. I.de, 49 000 Euro (cirka 73 500 dollar)

Sofia Jansson

Och på tredje plats finns alltså Msb.se, som Myndigheten för samhällsskydd och beredskap köpte loss från en städgrossistfirma i Märsta för nästan en miljon kronor. Den 7 december passade myndigheten på att lansera sin nya webbplats på den nya domänen, och så här kommenterar Sofia Jansson, chef för komunikationsenheten på MSB, affären för Crystone News:

– Msb.se var en aktiv domän som användes av ett företag sedan mer än tio år. Vi har betalat för de praktiska problem som företaget får för att byta ett inarbetat domännamn. Vårt tidigare domännamn ”msbmyndigheten.se” har medfört att en del av vår post hamnat fel. Framför allt har det drabbat våra internationella kontakter. Vi är också glada över att vi kunnat köpa domännamnet i tid för lanseringen av vår nya webbplats msb.se som alltså får den enklare adressen.

Comments

comments

Lämna en kommentar

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.