Så gör du bra landningssidor

Urban Lindstedt

Jajja Communications gjorde i november en semniarieturné på temat Från besökare till kund. Crystone News var på plats i Malmö och fick några ord med e-handelsexperten Urban Lindstedt, som pratade om vikten av bra landningssidor.

Varför är det så viktigt med en bra landningssida, Urban?
– Det kostar ganska mycket pengar att driva trafik, exempelvis via Google Adwords. Sverige är ett litet land, så även om du kanske har råd att betala för trafiken så kanske du inte kan köpa så mycket trafik som du skulle vilja. Då gäller det verkligen att utnyttja den trafik du köper. Och faktum är att du ganska enkelt kan fördubbla konverteringsgraden.

Så, hur gör jag ”enkelt” för att öka konverteringsgraden?
– Det handlar om att renodla budskapet, att få annonsen att harmonisera med landningssidan. Skala ner menyer, minska ner egna loggan, fokusera på exakt en enda uppgift. Om du nu vill sälja en resa till London så koncentrera dig på ”bara” det. Försök inte sälja på något annat i det här läget, det får du göra nästa gång, när du väl har kunden.

Du berömmer SAS för just deras landningssida ”flyg till london”. Finns det några bra exempel på mindre lyckade landningssidor?
– De flesta! Gå in och sök på Google på ”bolån” till exempel…

I E-handlarens handbok som Urban Lindstedt skrivit tillsammans med Lisa Bjerre kan du läsa mer om effektiva landningssidor.

Comments

comments

Lämna en kommentar

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.