Krönika: Du kan inte lita på Tiger Woods

Vecka 50 hade Expressen.se enligt egen uppgift 2 172 437 unika besökare. Det är 23 procent bättre än samma vecka förra året, och den femte bästa besöksveckan någonsin för sajten uppger chefredaktör Thomas Mattsson på sin blogg. Och han hymlar inte med att otrohetssåpan med golfstjärnan Tiger Woods i huvudrollen är en del av förklaringen.

För det funkar ju så. Den senaste månaden har det förmodligen snackats minst lika mycket Ullared-Morgan, Anna Anka och Tiger Woods runt fikabordet på jobbet som om självaste Barack Obama och det viktiga klimatmötet i Köpenhamn. Det är, lite förenklat, snackisarna kvällstidningarna vill åt. De vill att vi ska prata om vad de skriver, och de vill skriva om vad vi pratar om. Vi kan tycka att det är enkla finter och trix, men vi går ju på dem. Hela tiden, om igen. Det som vi gärna avfärdar som billig nonsensjournalistik är till stor del det som får oss att klicka och vilja läsa mer.

Martin Persson

Kvällstidningarna är duktiga på det här och alla som vill driva mer trafik till sin sajt har förmodligen mycket att lära av Expressen och Aftonbladet.

Det handlar såklart inte om att du ska fylla din sajt med skvallerrubriker som inte håller vad de lovar. Men det handlar om att verkligen ta reda på vad som får besökaren att klicka, läsa, köpa, agera – och att jobba med webbinnehållet utifrån det.

Webbanalys, alltså – att mäta och förstå exakt vad besökaren gör och inte gör när hon besöker din sajt. Grundläggande webbanalys är varken dyrt eller krångligt. Med gratisverktyget Google Analytics är du igång på några timmar, sedan är det ditt eget intresse och engagemang som är flaskhalsen. Gör du ett bra jobb är chansen stor att du, precis som Expressen, kan glädjas åt fler besökare och framförallt fler lyckade avslut på sin sajt.

Men kom ihåg att det är du som måste göra jobbet. Du kan inte förlita dig på Tiger Woods.

Comments

comments

Lämna en kommentar

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.