Internetreklam står stark i svag konjunktur

2009 har varit ett mycket svagt år för den svenska reklammarknaden och Institutet för Reklam- och mediestatistik, IRM, räknar med nolltillväxt även för 2010. Men nätreklamen fortsätter att ta en allt större del av kakan.

Mediakakan, prognos 2010. Källa: IRM

Internet förväntas i år stå för 17,8 procent av den svenska reklamkakan. Nästa år är prognosen 19,3 procent. Det är alltså ingen dramatisk ökning som förväntas, men dock en ökning – i en reklambransch som har ett rekordsvagt år bakom sig och som enligt IRM:s prognoser kommer präglas av återhållsamhet även 2010.

– Det mesta tyder på att 2010 blir ett ”mellanår” för reklammarknaden, men om samhällsekonomin förändras i snabbare takt än förväntat kommer detta att påverka företagens investeringar i marknadskommunikation, säger IRM:s vd Magnus Anshelm.

Enligt IRM håller den långsiktiga trenden med ökande andel investeringar i reklam på nätet, och mer riktad kommunikation i sig. Med andra ord: sökmarknadsföring lär vara fortsatt hett.

Comments

comments

Lämna en kommentar

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.