Istället för aktier – domännamn?

Om du sitter på ett antal domännamn som du inte ens använder, så kan det finnas pengar att tjäna. Domänexperten Björn Hansson, som driver företaget Miss Domain, ger några tips (samt sin syn på Msb.se-affären).

Björn Hansson på Internetdagarna 4 november 2009


I din
presentation på Internetdagarna visade du en graf där du jämför värdeutvecklingen för domäner med börsens utvecklingen. Vad säger den egentligen?
– Grafen visar tillväxten av Nasdaq-börsen jämfört med tillväxten av rapporterade försäljningar av domäner till DnJournal.com. Varje kvartal görs en summering på beloppen av antalet inrapporterade domännamn för det kvartalet. Observera att det endast gäller domännamn som sålts för över 1 000 dollar och de affärer som gjorts publikt och rapporterats in. Den ska därför beaktas med en stor nypa salt, säger Björn Hansson.

Så du menar inte att inte att Svensson bör överväga att handla med domännamn istället för att spekulera i aktier och fonder?
– Nej, inte istället för aktier, men det kan vara en bra idé att ha koll på domänbranschen om man på något sätt arbetar med webben idag. Och den där domänen du registrerade för länge sen och inte längre använder kanske du kan sälja för en hyfsad peng, istället för att bara släppa den.

Du berättade också att du ser fem olika strategier för att investera i domäner: ren spekulering; spekulering med förädling; verksamhetsdriven investering; SEO-fokuserad investering samt parkering. Hur vet jag när jag ska använda vilken?
– Jag tror det kommer av sig själv, det är kanske så att ”strategin väljer dig” istället beroende på intresse, erfarenheter och sysselsättning i övrigt. Oftast är det ju en kombination av flera, gränserna mellan strategierna är inte så tydliga i praktiken.

Så ge mig ett bra exempel på när det är läge att parkera ett domännamn?
– Om du inte har några planer för domänen, och om den inte används så finns det ingen anledning att inte prova. Det kostar ingenting. Finns det ingen naturlig trafik rekommenderar jag istället att lägga upp något innehåll på domänen istället, en enkel sida med lite relevant text. Gör man detta så blir domänen åtminstone indexerad i sökmotorer vilket aldrig är fel.

Till sist: Myndigheten MSB fick nyligen betala 950 000 kronor för Msb.se. Dyrt eller billigt?
Björn Hansson– Om man ser rent krasst på marknadsvärdet för en .se-domän på tre bokstäver som inte är ett egentligt ord så kan man tycka det är ett rejält överpris. Men om man ser närmare på just den här affären så är det egentligen inget orimligt pris. Msb.se ägdes av ett företag som arbetat in den här domänen ett bra tag nu. Domännamnet registrerades redan 1996. Företag omsatte cirka 20 miljoner 2008. Att göra nya visitkort, skyltar, kanske bilar som profilerats, etcetera, innebär kostnader.

– E-post är en annan sak, efter ett byte kommer det säkerligen i flera år fortsätta att skickas mejl till den gamla domänen msb.se efter att den bytt ägare. Sökmotorplaceringar och inlänkar är en annan faktor där företaget får börja om. Störst kostnader är nog de man inte kan mäta direkt, potentiella kunder som sen kommer fel och inte hittar företaget de letar efter kan innebära förlorade intäkter, avslutar Björn Hansson.

Comments

comments

Lämna en kommentar

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.