Krönika: Jag kan inte så mycket om domäner

Jag kan inte särskilt mycket om domäner. Alltså jag fattar ju vad en domän är, hur man registrerar en och kopplar den mot en hemsida och en del om vad man ska tänka på vid valet av rätt domännamn och blablabla och så vidare. Och ju mer jag skriver och läser om branschen, och ju fler experter jag pratar med, desto mer lär jag mig ju hur det funkar och hur allt hänger samman. Men ju mer jag läser och förstår – desto mer övertygad blir jag också om att jag inte kan speciellt mycket. Det går bra ändå.

För även om den första .se-domänen registrerades 1983 (!)  så har ”branschen” i praktiken inte mer än typ 15 år på nacken. Jag tror att en så stor bransch med en så kort historia haltar på alla möjliga plan, och det är bland annat därför vi fortfarande ser så många satsningar, spekulationer och prognoser bli något helt annat än vad personerna bakom dem egentligen tänkt sig. Ibland bättre. Ibland sämre. Ibland nåt helt annat. Branschen är full av överskattningar, underskattningar och överraskningar. Okej, det händer kanske inte varje dag, men det är ändå en bransch där David kan banka skiten ur Goliat bra mycket oftare än i de flesta andra branscher.

Tänk bara på Sergey Brin och Larry Page, männen bakom Google. Så pass sent som 1998 var de två 25-åriga studenter med två tomma händer och en idé. Altavista var Goliat, Google var David. Du vet hur det gick. Åtminstone för Google. (Vill du veta hur det gick för Altavista så kan du ju alltid, eh, googla.)

Okej, det var elva år sedan nu och det var längesedan vi, eller iallafall jag, höjde på ögonbrynen över att ”Googles senaste satsning blev en succé”. Det är snarare någon slags regel. När Google för nästan exakt tre år sedan köpte Youtube för 1,6 miljarder dollar, eller 12 miljarder kronor, så var det såklart en helt obegriplig summa pengar – men om Google ansåg att det var ett rimligt pris så var det förmodligen en bra affär, liksom?

Martin PerssonNu hävdar Cnet News att Googles vd Eric Schmidt egentligen tyckte att Youtube var värt typ 600 miljoner dollar, och att Google alltså skulle betalt sisådär en miljard dollar ”för mycket”. Detta trots att Youtube sedan 2006 befäst sin ställning som den fullkomligt dominerande videosajten som egentligen inte kan betecknas som något annat en än braksuccé. Hade Google verkligen räknat med att denna succé skulle vara typ tre gånger så stor vid det här laget, eller vad?

Och om självaste Google kan göra en så grov övervärdering av en domän, en sajt, ett varumärke – hur stor är då chansen att du och jag kan göra ett vettig bedömning om vad en domän och dess innehåll egentligen är värt?

Jag vet inte. Jag kan som sagt inte så mycket om domäner. Och ju mer jag lär mig desto mer upptäcker jag som jag inte förstår. När allt kommer omkring kan det nog vara en rätt bra insikt i en ung bransch där David faktiskt är starkare än Goliat, om så bara någon gång ibland.

Comments

comments

Lämna en kommentar

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.