Därför är Jesus billigare än leksaker

För att framgångsrikt lansera en ny webbtjänst behöver du en hygglig idé, uppkavlade ärmar och lite tur. Bland annat. Helst vill du ha branschens bästa domännamn också.

Du kan säkert formeln för Det Perfekta Domännamnet. Det ska vara kort och snärtigt, lätt att komma ihåg, enkelt att stava, vara sökvänligt och säga något om verksamheten som döljer sig bakom själva namnet. Ja, ungefär så. Enkelt men svårt. Speciellt när det visar sig att det namn som står allra överst på din önskelistan med stor sannolikhet redan är paxat. Sedan tio år tillbaka eller så. Antingen av en branschkollega, eller av någon klarsynt affiliateaktör. (Fan också!)

Men allt är till salu till rätt pris och frågan ”Vad kostar ett domännamn?” är lika luddig som ”Vad kostar en bostad?”. Det går liksom inte att ge ett allmänt svar då adress, innehåll och tajming betyder allt. I domänvärlden är begagnat dessutom alltid dyrare än nytt. När Dan Nilsson köper Ehandel.se för 70 000 kronor kan vi därför välja att gratulera säljaren som kan investera i 700 nya .se-domäner för pengarna, eller Dan som kallt räknar med att sajten ger en avkastning på minst 100 000 kronor om året på några års sikt. Två vinnare alltså. Finns det fler?

Ja, i förlängningen borde även den vanlige nätanvändaren bli någon slags vinnare på domänaffärer där priset på domännamnet i någon mån avspeglar ett verkligt marknadsvärde. Den som köper ett domännamn för fem- eller sexsiffriga belopp gör det knappast för att ”det kan vara bra att ha”, utan för att det finns en konkret plan på att utveckla en meningsfull webbtjänst som på något sätt ska betala tillbaks investeringen. Och det är väl den typen av innehåll vi vill ha på nätets bästa adresser?

Att Toys.com säljs för 40 miljoner medan Jesus.net kostar en miljon är alltså inte konstigare än att tillgång och efterfrågan styr priserna på domänmarknaden, precis som på vilken fungerande marknad som helst.

Martin Persson

Du som letar efter Det Perfekta Domännamnet har därmed tre vägar att gå:

  1. Du provar med formeln och finner att domännamnet faktiskt är ledigt hos din registrar. Grattis!
  2. Du ger dig ut på andrahandsmarknaden och ser till att betala vad som krävs för ett domännamn som redan har trafik och pondus inom din nisch, och litar på att den tjänst du ska lansera är så bra att investeringen lönar sig på sikt.
  3. Du skapar ett namn på känsla och lägger pengarna på utveckling och marknadsföring. (Tradera, Spotify och Google har också konstiga namn!)

När du valt väg är det bara att hoppas att din idé är tillräckligt hygglig, ärmarna tillräckligt uppkavlade och att turen är på din sida.

Comments

comments

Lämna en kommentar

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.